Hva er merkevarebygging?

Hva er merkevarebygging?

For mange er merkevarebygging et diffust begrep, selv for de som har studert markedsføring.

En merkevare har en verdi som overgår den funksjonelle verdien av produktet, og som skiller seg ut fra identiske eller lignende produkter.

Merkevarebygging er derfor alle markedsaktiviteter som har den hensikt å gi produktet identitet og tilleggsverdi.

Denne differansieringen blant like produkter i markedet, gjør at man kan skape kundelojalitet og sette en pris mer

uavhengig av markedet man opererer i.

Merkevaren signaliserer en følelse til sluttbrukeren, som han eller hun føler seg hjemme i.

Ta for eksempel Harley Davidson;

John Russel, tidligere direktør i Harley Davidson skrev “Harley Davidson sells to 43-year-old accountants the ability to dress in leather, ride through small towns and have people be afraid of them.”

Selv om Harley Davidson selger motorer, hjul og eksospotter, handler altså ikke varemerket om transport, men identitet.

Merkevarebygging kan bli bygget gjennom:

  • Synlighet
  • Pris
  • Design på produkt og pakning
  • Hvordan de ansatte kler seg (dresscode og profilklær)
  • Samarbeid med andre merkevarer eller organisasjoner
  • Den visuelle identiteten (logo, farger)
  • Service

For å oppsummere, et produkt er hva du selger, men merkevaren er hva du signaliserer ut til kundene. Det handler om å gi produktet eller tjenesten din identitet og tilleggsverdi.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shopping Cart